آشنایی با مشکلات رایج پلوپز

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

پلوپز یکی از وسایل برقی مورد استفاده در آشپزخانه است. این وسیله بیشتر مورد علاقه افرادی است که وقت کمی دارند و می‌خواهند در مدت زمان کمتری غذای مورد علاقه خود را بپزند.

با استفاده از پلوپز دیگر لازم نیست نگران شفته شدن یا سوختن برنج خود باشید. فقط کافیست درجه زمان آن را تنظیم کنید و به بقیه کارهای خود برسید.

از آن جایی که پلوپز با استفاده از برق کار می‌کند ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی خراب شود. در این مطلب قصد داریم تا نحوه عیب‌یابی و تعمیر پلوپز را به شما آموزش دهیم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دلایل روشن نشدن پلوپز

یکی از دلایلی که باعث می‌شود پلوپز روشن نشود، نبودن برق در پریز است. در این موارد بهتر است در مرحله اول دو شاخ برق را به پریز دیگری متصل کنید.

در صورتی که پلوپز همچنان خاموش بود و روشن نشد، ممکن است ایراد از سیم رابط و دو شاخ پلوپز باشد. برای برطرف کردن این ایراد ابتدا باید مطمئن شوید که سطح الکتریکی پریز ۲۲۰ ولت باشد.

دو شاخ را به پریز بزنید و بعد از آن ولت متر را به ترمینال‌های اصلی پلوپز وصل کنید. اگر با زدن دکمه، پلوپز روشن نشد یعنی ایراد از دو شاخ است. در این صورت باید دو شاخ را باز کنید و مراحل عیب‌یابی آن را انجام دهید.
برای بررسی سیم رابط نیز می‌توانید از یک اهم متر استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود پلوپز روشن نشود، معیوب بودن اتصالات درونی آن است. در این حالت برای تعمیر پلوپز ابتدا سیم آن را از پریز در بیاورید. در زیر پلوپز صفحه‌ای قرار گرفته است. آن صفحه را باز کنید و اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید.

ممکن است در اثر حرارت زیاد سیم‌های پلوپز بسوزند. به همین دلیل نیاز است تا آن‌ها را با سیم‌های جدید جایگزین کرد. قبل از این که سیم‌ها را درون جای خود قرار دهید لازم است تا سیم‌ها را به وارنیش مجهز کرد.

سیم‌ها را در جای درست خود بگذارید و به فیش مربوطه متصل کنید. حال با وصل کردن دو شاخ به برق، پلوپز روشن می‌شود.

دلیل سوختن لامپ پلوپز

هنگامی که پلوز به خوبی کار می‌کند، اما لامپ خبر آن روشن نمی‌شود باید لامپ را از مدار جدا کرده و آن را به برق ۲۲۰ ولت متصل کرد. در صورتی که لامپ سوخته بود باید یک لامپ نو جایگزین آن شود.

دلیل سوختن المنت پلوپز

زمانی المنت پلوپز سوخته است که دستگاه را روشن کنید، ولی با این حال هیچ گرمایی توسط پلوپز تولید نشود. وقتی المنت بسوزد نمی‌تواند توسط برق هیچ گرمایی را ایجاد کند.

برای تعمیر المنت پلوپز لازم است تا آن را تعویض کرد. دقت داشته باشید که نباید از فازمتر برای بررسی المنت استفاده کنید، زیرا فازمتر باعث می‌شود تا نول مصرف کننده قطع شود.

دلیل برق داشتن بدنه و تعمیر پلوپز

برق داشتن بدنه پلوپز دو دلیل دارد.

  • لامپ خبر، ترموستات و المنت از قطعات متصل به بدنه هستند. اتصال هر یک از این قطعه‌ها را باید توسط یک چراغ آزمایش بررسی کرد تا بتوانید مشکل برق بدنه پلوپز را حل کنید.
  • از دیگر دلایل برق داشتن بدنه پلوپز اتصال سیم‌های پلوپز و چسبیدن آن‌ها به بدنه است. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید صفحه زیر پلوپز را باز کنید و بعد از آن تمام سیم‌های موجود در پلوپز را مورد بررسی قرار دهید.

دلیل نرسیدن برق به پلوپز

در مواردی که برق به پلوپز نمی‌رسد لازم است تا صفحه زیر آن باز شود. سیم برق را به پریز متصل کنید و با احتیاط کامل رابط‌های ولت متر را به پایه‌های المنت اتصال دهید.

نرسیدن برق به پلوپز می‌تواند به علت مواردی از جمله سوختن هادی‌ها، قطع شدن سیم نول و پاره شدن سیم‌های رابط باشد.

جمع‌بندی

وسایل برقی و خانگی کاربرد روزانه بسیار زیادی دارند ولی اگر مراقب نباشید ممکن است به راحتی خراب شوند. پلوپز یکی از همین وسایل است که ایرادهای رایج آن را در بالا بررسی کردیم.

با این حال، کار تعمیر به دانش فنی نیاز دارد و به همین علت بهتر است تعمیر این وسیله را به درست کارشناسان دیجی تعمیر بسپارید تا با اطمینان آن را مجددا سالم تحویل شما دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون بابت مطلب مفیدتون

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده