انواع مانیتور و تفاوت آنها

۳/۵ - (۲ امتیاز)

درباره ی مانیتورها بیشتر بدانید…

مانیتور یکی از عناصر سخت افزاری مهم در کامپیوتر و رایج ترین دستگاه خروجی بوده که از آن برای نمایش اطلاعات استفاده می گردد . صفحه نمایشها مانند تلویزیونها رنگی یا تک رنگ دارند. زمانی که اطلاعات از طریق صفحه کلید وارد کامپیوتر می شوند، در صفحه نمایش ظاهر می‌گردند تا از صحت آنها اطمینان حاصل شود. کامپیوترهایی مانند laptopهای قابل حمل (Portable) دارای صفحه نمایش از نوع تخت می باشند. کلیه تصاویر، اعم از کاراکترهای گرافیکی، حروف، ارقام و علایم ویژه و تصاویر گرافیکی به وسیله نقاط کوچکی به نام Pixel ساخته می‌شوند. کیفیت تصاویر، در درجه اول به طراحی قطعات الکترونیک و در درجه ی دوم به اندازه و تراکم نقاط، که اصطلاحاً به آن تفکیک‌پذیری صفحه نمایش یا Resolution گفته می‌شود، بستگی دارد. کلیه کاراکترها در محدوده معینی از نقاط تعریف می‌شوند که به آن ماتریس‌کاراکتر گفته می‌شود. ماتریس‌کاراکتر مجموعه‌ای از نقاط روشن و خاموش در صفحه نمایش می‌باشد که به هر یک از این نقاط، همان پیکسل (pixel) می‌گویند. هر چه تعداد پیکسل‌های موجود در ماتریس‌کاراکتر بیشتر باشد، وضوح تصاویر و کاراکترها نیز بیشتر خواهد بود. مانند ۶۰۰ ×۸۰۰ پیکسل یا ۷۶۸×۱۰۲۴ پیکسل تقسیم بندی مانیتورها بصورت زیر است:
  1.       مانیتور های لامپ تصویری یا CRT
  2.       مانیتور های LCD
  3.       مانیتور های LED
مانیتورهای لامپ‌تصویری یا CRT  این مانیتورها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس اندازه ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران موردتوجه قرار گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می‌باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند. این نوع مانیتورها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتورها به‌وسیله ی پرتاب الکترون‌ها و هدایت آن‌ها به کمک میدان‌های الکترومغناطیسی صورت می گیرد . مانیتورهای LCD  مانیتورهایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی‌متر است. مانیتورهای LCD را با نام کریستال مایع نیز می‌شناسند، زیرا این مانیتورها از کنار هم چیدن سلول‌های کریستال مایع بوجود می‌آیند. به این مانیتورها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود. مانیتورهای LED  مانیتورهایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از شما .واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

سپاس از شما

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده