خمیر سیلیکون و موارد استفاده از آن

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

مسلما اگر در زمینه تعمیرات کامپیوتر، لپ‌تاپ و حوزه‌های مشابه فعالیت دارید، با خمیر سیلیکون آشنا هستید. گرچه بدون تردید افرادی وجود دارند که در زمینه تعمیرات کامپیوتر فعالیتی نمی‌کنند اما علاقه زیادی به یادگیری مسائل مربوط به آن دارند.

زمانی که CPU کیس را باز ‌می‌کنید، متوجه وجود یک ماده سفید رنگ میان پردازنده و هیت سینک می‌شوید. شاید ابتدا تصور کنید که ماده سفید رنگ مانند چسب عمل می‌کند و این دو قطعه را به هم می‌چسباند، اما این تصور کاملا اشتباه بوده و این ماده در واقع همان خمیر سیلیکون است که با نام‌های متعددی شناخته می‌شود.

اگر این خمیر و موارد استفاده از آن را نمی‌شناسید، ادامه این مطلب قطعا برای شما مفید خواهد بود. پس همراه ما باشید.

معرفی خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون در اصل یک خمیر رسانای گرما است که جنسی از پلیمر دارد. زمانی از این خمیر بین قطعاتی استفاده می‌شود که یکی گرمای زیادی تولید کند و دیگری وظیفه انتقال این گرما را داشته باشد.

به عبارت ساده‌تر این خمیر وظیفه دارد تا گرما را از قطعه‌ای که تولیدکننده آن است دریافت کند و آسان‌تر از همیشه به قطعه گرمابر انتقال دهد. این خمیر با نام‌های متعددی شناخته می‌شود که در زیر به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • گریس حرارتی یا گرمایی (Thermal grease)
  • خمیر حرارتی یا گرمایی (Thermal Paste)
  • ژل حرارتی یا گرمایی (Thermal gel)

شاید اغلب اوقات خمیر سیلیکون را با رنگ سفید دیده باشید. اما باید گفت کارخانه‌های تولیدی از لحاظ جنبه تجاری، از بعضی رنگ‌های مصنوعی در فرآیند تهیه این خمیر استفاده می‌کنند که از نظر کاربردی هیچ تفاوتی با خمیرهای سفید ندارند.

در واقع همه خمیرهای سیلیکون بین قطعات تولیدکننده و انتقال‌دهنده گرما قرار می‌گیرند تا هوای بین آن‌ها را از بین ببرند و در نتیجه آن فرآیند انتقال گرما بدون هیچ مانعی انجام شود.

بهترین خمیر سیلیکون کدام است؟

رایج‌ترین خمیرهای سیلیکونی که در بازار دیده می‌شود، به رنگ سفید یا نقره‌ای هستند. اگر بخواهیم از میان این دو یکی را به عنوان بهترین خمیر سیلیکون معرفی کنیم، باید به خمیرهای نقره‌ای رنگ اشاره داشته باشیم.

شاید از خود بپرسید چرا؟

در پاسخ باید بگوییم که در ساختار خمیرهای سیلیکونی نقره‌ای از پودر آلومینیوم استفاده شده است. از آن‌جایی که فلز رسانای خوب گرما شناخته می‌شود، بهتر می‌تواند گرما را از قطعات مختلف دستگاه به گرمابر انتقال دهد.

البته باید در هنگام خرید خمیر سیلیکون تمامی جوانب را در نظر بگیرید. چون متاسفانه این روزها در بازار، خمیرهای تقلبی زیادی به بازار عرضه شده‌اند که استفاده از آن‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه باعث می‌شود کامپیوتر شما دچار مشکل جدی شود و هزینه زیادی به همراه داشته باشد.

آیا خمیر سیلیکون نیاز به تعویض دارد؟

خمیر سیلیکون به این خاطر که تحت حرارت قرار می‌گیرد، بعد از مدتی از حالت خمیری خارج و به جسم جامد و خشک تبدیل می‌شود. بنابراین لازم است هر چند وقت یک بار آن را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید.

تعویض به موقع خمیر سیلیکون از اهمیت بالایی برخوردار است. چون خشک شدن خمیر سیلیکونی بین قطعات تولیدکننده و هدایت‌کننده گرما باعث می‌شود تا انتقال حرارت به خوبی انجام نشود و فشار زیاد روی پردازنده‌ها، به قطعات مختلف آسیب بزند.

سخن نهایی

بیشترین موارد استفاده از خمیر سیلیکون، به کارگیری آن بین قطعات پردازنده سیستم‌های کامپیوتری رومیزی با هیت سینکی است که روی آن‌ها قرار می‌گیرد. حال این پردازنده‌ها می‌توانند پردازده‌های مرکزی (CPU) داخل کیس رایانه‌ها یا حتی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) باشند.

بنابراین اگر قصد خرید خمیر سیلیکون دارید یا می‌خواهید اطلاعات تکمیلی در رابطه با چگونگی و زمان تعویض آن به دست آورید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای دیجی تعمیر کمک بخواهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده