راه‌های عیب‌یابی لپ تاپ ضربه خورده

۴/۵ - (۱ امتیاز)

لپ تاپ جزو آن دسته از وسیله‌ها است که روزانه از آن برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود و وقتی می‌خواهید آن را جابه‌جا کنید، ممکن است در اثر برخورد با چیزی یا رها شدن از دست دچار آسیب شود.

مشکلاتی که برای دستگاه شما در اثر ضربه پیش می‌آید، شاید با نگاه مختصر و سطحی به آن مشخص نشود و اجزای داخلی آن مثل هارد، پردازنده، کارت گرافیکی، باتری و غیره دچار آسیب شده باشند.

بهترین کار این است که به یکی از مراکز تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید تا مشکل دستگاه شما را برطرف کنند، زیرا این‌کار به تخصص احتیاج دارد.

برای جلوگیری از افزایش میزان خسارت وارد شده، لازم است تا با بعضی از خرابی‌های متداول آشنا شوید. در این مقاله به بررسی تعدادی از مشکلات احتمالی در لپ تاپ ضربه خورده پرداختیم.

مشکلات ایجاد شده در لپ تاپ ضربه خورده

موارد زیر بیشترین خرابی‌هایی هستند که به دیجی تعمیر گزارش شدند.

صفحه نمایش

صفحه‌ نمایش یک از حساس‌ترین قسمت‌های رایانه کیفی شما است. قبل از روشن کردن لپ تاپ ابتدا به طور چشمی از سالم بودن آن اطمینان یابید.

نمایشگر ممکن است به علت‌های مختلفی دچار مشکل شده باشد، وقتی دستگاه را روشن کردید مشکلات احتمالی و علت‌های آن به صورت زیر است:

  • اگر لپ تاپ روشن شود ولی صفحه نمایش به رنگ سفید باشد، احتمالا کابل فلت مانیتور دستگاه دچار مشکل شده است. کابل فلت قطعه‌ای است سخت افزاری که بین نمایشگر و مادربرد ارتباط ایجاد می‌کند.
  • ممکن است لامپ پشت صفحه نمایش یا همان بک لایت مانیتور دچار مشکل شده باشد و در نتیجه آن نور نمایشگر کم شود. برای حل این مشکل لازم است تا مانیتور تعویض شود یا لامپ جدیدی توسط یک متخصص در آن قرار گیرد.
  • اگر با روشن شدن دستگاه، در نمایشگر خط‌های افقی مشاهده کردید به احتمال زیاد دچار سوختگی پیکسل شده است. برای حل این مشکل باید مانیتور تعویض شود.
  • اگر پس از روشن شدن لپ تاپ، صفحه نمایش سیاه باشد مدار high volt یا کابل فلت آن آسیب دیده است.

باتری

یکی دیگر از اجزایی که ممکن است پس از ضربه خوردن دچار مشکل شود، باتری است.

بعد از ضربه وارد شده به لپ تاپ، اگر دستگاه با شارژ خود باتری روشن شود یعنی سالم است و اگر با کابل آداپتور روشن شد یعنی باتری آسیب دیده است و احتیاج به تعویض دارد.

مادربورد

اگر لپ تاپ در زمان روشن بودن دچار ضربه شده است، ممکن است بعد از این اتفاق خاموش شود.

در این حالت مادربرد دستگاه شما دچار آسیب شده است و ممکن است در آن ترک‌خوردگی رخ داده باشد یا چیپست‌های مرکزی و گرافیکی از آن جدا شده باشند.

مادربرد از حساس‌ترین و گران‌ترین قسمت‌های کامپیوتر است که با از کار افتادن آن ممکن است دستگاه روشن نشود یا ال‌سی‌دی آن خراب شود و مواردی مثل پرش تصویر، به‌هم ریختگی رنگ‌ها و خاموشی در آن مشاهده شود.

کیبورد

ممکن است بر اثر ضربه صفحه کلید دستگاه شما دچار مشکل شده باشد. می‌توانید کلیدهای مختلف را امتحان کنید.

اگر تمام کلیدها به‌درستی کار نکنند به احتمال کم ارتباط بین کیبورد و مادربورد لپ تاپ شما قطع شده است و اگر فقط تعدادی از کلیدها کار نکنند شاید با یک تکان ساده بتوان آن‌ها را درست کرد.

اگر صفحه کلید رایانه شما آسیب دیده باشد، آن را به راحتی می‌توانید تعویض کنید.

فن

فن یکی از اجزایی است که وظیفه خنک کردن فضای داخلی کامپیوتر را دارد. اگر فن Laptop شما بعد از روشن شدن صدای زیادی تولید کند یا اصلا صدایی تولید نکند، ممکن است دچار مشکل شده باشد.

آسیب‌دیدگی فن باعث گرم شدن دستگاه یا حتی خاموشی آن می‌شود. می‌توان این مشکل را با چند بار دمیدن روی فن یا تعویض آن برطرف کرد.

درایو CD/DVD

یکی دیگر از مواردی که پس از ضربه خوردن دستگاهتان بهتر است بررسی کنید، سالم بودن سی‌دی درایو CD/DVD است. اگر حتی با شیء کوچکی مثل سوزن نتوانید آن را باز و مشکل را برطرف کنید، باید درایو تعویض شود.

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم تا مشکلاتی که ممکن است در اثر ضربه در لپ تاپ ایجاد شود را بررسی و معرفی کنیم.

حل مشکلات مختلف رایانه‌ای احتیاج به تخصص و مهارت دارد که افراد عادی نمی‌توانند از عهده آن بر بیایند، بنابراین می‌توانید برای عیب‌یابی و تعمیر لپ تاپ خود با کارشناسان دیجی تعمیر تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده