سماورها را بهتر بشناسید

۱/۵ - (۱ امتیاز)

سماور وسیله‌ای است که برای جوش آوردن آب استفاده می‌شود. این وسیله در انواع مختلف خود سمبل خانه‌های قدیمی است و با ایجاد تغییراتی در ظاهر و اجزای فنی، به خانه های مدرن امروز نیز راه پیدا کرده است.

استفاده از سماور به صدها سال پیش برمی‌گردد و به جرات می‌توان گفت تنها وسیله‌ای است که کاربرد خود را تا به امروز حفظ کرده است، به طوری که امروز نیز در خانه خیلی از افراد، سماور پرکاربردترین وسیله آشپزخانه است.

در این مطلب شما را با تاریخچه سماور و انواع مختلف آن آشنا می‌کنیم.

تاریخچه سماور در ایران

حتما برای شما هم جالب است بدانید سماور به دست روس‌ها ساخته شده است. تاریخ تولید اولین سماور مربوط به اواسط قرن ۱۸ بر می‌گردد که به عنوان یک اثر هنری در روسیه مورد تقدیر قرار گرفت و به نقاط دیگر دنیا صادر شد.

سماورهای روسی در انوع مختلف برای درست کردن چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شدند.

سماور روسی در دوره پادشاهی نادرشاه به ایران راه یافت و با استقبال گسترده‌ای روبرو شد. علاقه ایرانی‌ها به نوشیدن چای و استفاده مداوم از سماور، باعث شد تا در دوره قاجار دستور ساخت سماور به صنعتگران ایرانی ابلاغ شود.

درباره سماورها بیشتر بدانید

از زمان قاجار تاکنون، ذوق و سلیقه صنعتگران ایرانی باعث ابداع انواع مختلفی از سماور شده است که همگی به نام ایران ثبت شده‌اند.

ساخت سماور در ایران مانند بسیاری از کالاهای دیگر، با هنر ایرانی عجین شد و مجموعه‌هایی از سماور با نقش و طرح های بی‌نظیر تولید شدند.

معرفی کامل انواع سماور

سماورها را می‌توان از جنبه‌های گوناگونی مانند: جنس، اندازه، کاربرد و نوع سوختی که برای جوش آوردن آب استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار داد.

به طور کلی، سماورها را با توجه به نوع سوخت مصرفی آن ها به ۴ دسته تقسیم می‌کنند.

سماور زغالی

سماور زغالی اولین نوع سماور بود که معمولا با ورقه‌هایی از جنس طلا، نقره و برنج ساخته می‌شد. این سماورها قابل حمل بودند و در مسافرت، مهمانی و هرجایی که عده‌ای جمع بودند کاربرد داشتند.

در این نوع سماور، قسمتی برای ریختن زغال، منبعی برای آب و شیر آب تعبیه شده است.

در واقع می‌توان گفت سماور زغالی بهترین نوع سماور است و کیفیت چای تهیه شده توسط این سماور، طعم بسیار دلنشینی دارد.

سماور نفتی

سماورهای نفتی با فاصله زیادی از تولید سماور زغالی به وجود آمدند و به خوبی جای انواع پیشین خود را گرفتند.

سماور نفتی

استفاده از سماور نفتی، ابتدا بدون هیچ گونه تغییر در ظاهر و اجزای سماور زغالی بود. به گونه‌ای که جای زغال را با نفت پر می‌کردند. این نوع استفاده از سماور با مشکلات زیادی همراه بود و به همین دلیل نیز بعد از مدتی  یک مخزن کوچک برای ریختن نفت در سماور تعبیه شد.

سماورهای نفتی در طول دوره استفاده با تغییرات ظاهری و فنی گوناگونی تولید شدند. استفاده از این سماورها علاوه بر در محیط دربار حکومت و چایخانه‌ها، به طور گسترده در خانه‌ها نیز امری معمول شد. تولید سماور نفتی در ایران تا حدی رسید که سایر کشورها نیز خریدار آن شدند.

سماور گازی

سماورهای گازی تنها سماورهایی هستند که استفاده از آن‌ها هیچگاه متوقف نشده است و با وجود تولید نمونه‌های جدیدتر، همچنان پرکاربردترین وسیله در آشپزخانه‌های ایرانی هستند.

با توسعه گازکشی منازل و فروش محدود نفت، سماورهای نفتی جای خود را به مدل‌های گازی دادند. در ساخت این سماورها از لوله‌هایی برای انتقال انرژی حرارتی گاز استفاده است.

ساده‌تر شدن نحوه کار سماور با استفاده از گاز و کاهش خطارت احتمالی، سماور گازی را به محبوب‌ترین وسیله ساخت چای تبدیل کرده است.

علاوه بر این، سماور گازی تنها سماوری است که کمتر آسیب می‌بیند و مشکلات فنی شایعی برای آن ذکر نشده است.

درباره سماورها

سماور برقی

سماورهای برقی جدیدترین نمونه‌های سماور هستند که با انتقال انرژی الکتریکی برق، آب را جوش می‌آورند. این سماورها در انواع گوناگون با کاربردهای ویژه تولید شده‌اند.

برتری سماورهای برقی نسبت به نمونه‌های پیشین آن‌ها، کاهش مدت زمان جوش آمدن آب است. سماور برقی به عنوان یک جزء جدانشدنی آشپزخانه‌های مدرن است و طرز کار ساده‌ای دارد.

نکته قابل توجه درباره سماورهای برقی این است که مشکلات فنی رایجی برای آن‌ها پیش می‌آید.

سخن نهایی

حتما شما نیز در خانه خود از یکی از انواع سماور استفاده می‌کنید. به طور معمول، مشکلات زیادی برای سماورهای برقی ممکن است به وجود آید که شما قادر به حل آن‌ها نیستید.

برای حل مشکلات شایع سماور برقی می‌توانید از کارشناسان دیجی تعمیر کمک بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بسیار عای و قابل تامل بود … ممنون از سایت خوب تون

روز خوش
آیا امکان دارد بدون تعویض،انباره سماور نفتی را به گازی تبدیل کرد؟
سپاس از پاسخگویی تان

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده