معرفی پردازشگرهای CORE i7

امتیاز دهید

 Core i7اولین پردازشگر شرکت اینتل است که مدار کنترلر حافظه را در خود دارد، خاصیتی که پردازشگرهای AMD  از زمان athlon 64 دارند. این پردازشگرها مانند core2duo core2quad برپایه ی ساختار هسته هستند اما با چندین مورد ارتقا که کیفیت عملکرد را بالاتر می برد (ریز ساختار نهالم). این خانواده یcpu  درسه سوکت متفاوت موجود هستند:LGA1366   (ساختار حافظه ی سه کاناله و باس QPI ، (LGA1156 (ساختار حافظه ی دو کاناله و کنترلر PCI Express 2.0  و باسDMI) و PGA988  برایلپ تاپ ها با خصوصیاتی مثل LGA1156

پردازشگرهای اینتل سابق براین از یک کنترلر حافظه ی خارجی استفاده می کردند که بر روی چیپ North Bridge قرار می گرفت(که معروف به هاب کنترلر حافظه MCH بود). به این معنا که در CPUها و مادربورد هایی که از این ساختار استفاده می کردند، این چیپ ست است که تعیین کننده مقدار و نوع حافظه ایست که می توان بروی کامپیوتر نصب کرد. از زمانی کهCORE i7 درCPU ها  بکار رفت پردازشگر و نه چیپ ستمادربورد تعیین کننده ی  نوع تکنولوژی و مقدار حافظه ای شد که می توان بروی سیستم نصب کرد. هرچند مادربورد ممکن است محدودیت هایی را برای مقدار حافظه ی قابل نصب داشته باشد. کنترلر مجتمع حافظه یCore i7 تنهاحافظه های DDR3 را قبول می کند(تا ۱/۶ ولتاژ و با واحدهای حافظه که ولتاژ بیشتری نیاز دارند کار نمی کنند و ممکن است به پردازشگر آسیب برسانند.) سوکت مدل ۱۳۶۶ ساختار سه کاناله جدید را با حافظه های DDR3-800و۱۰۶۶ساپورت می کند در حالیکه سوکت های ۱۱۵۶ و ۹۸۸ ساختارهای دوکاناله استاندارد و حافظه های DDR3-800 و ۱۰۶۶ و۱۳۳۳ را ساپورت می کنند.

ساختار سه کاناله جدید در سوکت های ۱۳۶۶ به CPU این امکان را می دهد تا در آن واحد سه واحد حافظه را برای خواندن و یا ذخیره اطلاعات داشته باشد که تعداد بیت های انتقالی در ساعت را از ۱۲۸ به ۱۹۲ افزایش می دهد. تئوری ساختار سه کاناله در مقایسه با ساختار دوکاناله ۵۰ درصد به پهنای باند در ساعت می افزاید. به طور مثال حافظه ی DDR3-1066 که دوکانالههستند حداکثر سرعت اسمی انتقالشان ۱۷ گیگابایت بر ثانیه است اما در حافظه های سه کاناله این مقدار ۵/۲۵ گیگابایت در ثانیه است.

پردازشگرهایCore i7سوکت ۱۳۶۶ از طریق باس جدیدی به نام QPI1 باسیستم ارتباط دارد. در سوکت های مدل ۱۱۵۶ و ۹۸۸ پردازشگرها یک کنترلر PCI Express2.0 هم دارند که کارت گرافیک را مستقیما به CPU متصل می کند که می تواند پهنای باند کاربردی را ارتقا بخشد. این پردازشگرها می توانند یک کارت گرافیک۱۶Xیا دو کارت گرافیک۸Xداشته باشند. از آنجا که در این مدل پردازشگرها کنترلر PCI Express 2.0 داخل  cpu مجتمع هستند ، اینتل تصمیم گرفته تا یک باس کم سرعت تر به نام DMI2بکار برد که با۲GB/sکار میکند، تاCPUرا به چیپ ست متصل کند. این باس برای اتصال چیپ North Bridgeبه چیپsouth Bridgeدر چیپ ست قبلی اینتل است. پهنای باند کمتر مساله ای نیست و دلیل اینکه QPI پهنای باند بیشتری دارد به این علت است که CPU را به کنترلر PCI Express 2.0 در چیپ North Bridge متصل می کند و به این دلیل که درcpuهای سوکت ۱۱۵۶ و ۹۸۸ این جز داخل CPU است یک باس خارجی با پهنای باند بالا نیاز نیست.

همانند پردازشگرهایAMD ساختارCore i7  هم یک سرعت ساعت پایه دارد که بقیه ساعت ها از آن گرفته می شود. برای تمام مدل ها سرعت ساعت پایه تعریف شده۱۳۳MHzاست.

این پردازشگرها یک تکنولوژی به نام توربو بوست دارند که یک ویژگی over clocking3 خودکار است. زمانیکه CPU به توان پردازش بالاتری نیاز دارد این ویژگی سرعت ساعت درونی را بالاتر از حد تعریف شده می برد.

دیگر ویژگی جالبCore i7 تکنولوژی هایپر تریدینگ است که دو پردازنده ی منطقی را به طور مساوی به هر یک از هسته ها می دهد. بنابراین از آنجا کهCore i7۴ هسته ی واقعی دارد، سیستم کاربردی ۸ هسته (ترید) مجزی را می شناسد یعنی ۸ پردازنده.

قوی ترین و گران ترین مدلCore i7مدلExtreme آن است. مهم ترین تفاوتشان افزاینده ی سرعت بدون قفل و سرعت ساعت بالاتر برای پردازش و باسQPI( فقط سوکت مدل ۱۳۶۶).

مهم ترین ویژگی ها

  • Nehalem microarchitecture
  • ·۶۴ KB L1 cache (32 KB data + 32 KB instruction) per core
  • ۲۵۶ KB L2 cache per core
  • ۴ MB, 6 MB or 8 MB shared L3 cache memory
  • Dual-core or Quad-core technology
  • Hyper-Threading (HT) technology
  • Socket 1366 or 1156 on desktop models, socket 988 on laptop models
  • QPI bus running at 2.4 GHz (4.8 GB/s) or 3.2 GHz (6.4 GB/s) on socket 1366 models
  • DMI bus (2 GB/s) on socket 1156 and 988 models
  • Integrated memory controller supporting dual-channel architecture (socket 1156 and 988) or triple-channel architecture (socket 1366)
  • Support for DDR3 memories up to 1,066 MHz (socket 1366) or up to 1,333 MHz (socket 1156 and 988)
  • Integrated PCI Express 2.0 controller on socket 1156 and 988 models (one x16 lane or two x8 lanes)
  • Integrated Graphics Adapter on some mobile models
  • Turbo Boost technology
  • Virtualization technology
  • Intel EM64T technology
  • AES-NIS instruction set (32-nm models only)
  • Execute Disable Technology
  • Enhanced SpeedStep Technology
  • ۳۲ nm or 45 nm manufacturing process

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده