دوربین مداربسته

امتیاز دهید

دوربین مداربسته (closet circuit television ( cctv کلیه دوربین هایی که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن از سیستم های حفاظتی فراتر می رود ، از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

جلوگیری از ارتکاب جرایم ،کاربرد صنعتی(از جمله در محل هایی که حضور انسان خطرناک و یا غیر ممکن می باشد)،کنترل ترافیک (کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات با GPS به رانندگان ، شناسایی پلاک خودروها، زیر نظر قرار دادن تصادفات و جرایم رانندگی)، امنیت نقل و انتقالات( برای کنترل ورود و خروج مسافران متروها، اتووبس ها و قطارهای شهری)

انواع دوربین مداربسته

دسته بندی دوربین های مداربسته از نظر نوع سیگنال شامل :

دوربین های آنالوگ : این دوربین ها از امواج آنالوگ برای ارسال و دریافت صدا و تصویر استفاده می کنند و از نسل ابتدایی دوربین های مداربسته می باشند. هرکدام از صدا و تصویر توسط کابل دو رشته ای که یک رشته برای جلوگیری از نویز می باشد، ارسال می گردند.کیفیت این دوربین ها تابع امواج آنالوگ که همواره در معرض نویز می باشد، است. پس انتخاب کابل و تجهیزات با کیفیت باعث افزایش کیفیت تصویر می گردد. دوربین های آنالوگ در ارسال تصاویر و صدا به صورت بی سیم دارای ضغف می باشند، زیرا در صورت ارسال به شکل آنالوگ باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده کرد که باعث تحت تاثیر بیش تر قرار گرفتن نویز می شود، و اینکه دریافت تصاویر توسط هر شخصی در محدوده فرکانس امواج آنالوگ امکان پذیر می باشد.

برای ضبط تصاویر آنالوگ نیز باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. بدین منظور از دستگاه “ضبط تصاویر دیجیتال” dvr استفاده می شود. این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می کند.

این دوربین ها قیمت پایین و تنوع گسترده ای در بازار دارند، و نسبت به دوربین های دیجیتال به سادگی نصب می شوند. اما کیفیت پایین تر،امکان نویز بیشتر، هزینه سیم کشی بالا و ارتباط بیسیم با کیفیت پایین و نا امن از معایب آن ها می باشد.

دوربین های تحت شبکه : این دوربین ها از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. و ضمن بکارگیری از امواج دیجیتال ، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می‌شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد.

کیفیت بالا، امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی ، امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا ، امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه از مزیت این دوربین ها می باشد. اما هر دستگاهی علاوه بر مزیت دارای معایب نیز می باشند از جمله قیمت بالا و محدودیت پهنای باند است.

برای ضبط تصاویر با دوربین های IP از دستگاه ضبط تصویر دیجیتالnvr استفاده می شود. این دوبین ها به علت استفاده از حداقل کابل ارتباطی و انتقال تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن تحت بستر شبکه برای کاربران یک امتیاز محسوب می شود.امروزه کاربران تمایل به ارتباطات بی سیم می باشند. ارتباط دوربین های مداربسته بیسیم از طریق IP بسیار مطئن تر و امن تر می باشد. در سیستم های بستر شبکه امکان کدگذاری امنیت بالایی را برای آن فراهم می کند. ضمن اینکه ارتباط بیسیم دیجیتال و تجت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صدا است و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیر است.

دوربین های دومنظوره : این دوربین ها در واقع دوربین های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها بصورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

استفاده از این دوربین ها تنها زمانی توصیه می شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین بصورت مستقیم به شبکه مورد نیاز است.

دسته بندی دوربین های مداربسته از نظر شکل ظاهری و کاربرد متناظر شامل :

دوربین های دام dome: این دوربین ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است.
دوربین های صنعتی : این دوربین ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است. صرف نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج به کلیه دوربین های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می شود.

دوربین های مینیاتوری : از این دوربین ها بیشتر به عنوان دوربین های مخفی استفاده می شود. معمولا آنها را در جایی که می خواهند دوربین نامحسوس باشد بکار می گیرند.

دوربین های مادون قرمز : این دوربین ها از نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده می کنند و به آن ها اینفرارد یا ir گفته می شود. از این تکنولوژی بیشتر برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده می شود. معمولا تعدادی led در اطراف لنز این دوربین ها نصب شده و بوسیله یک سنسور نور در تاریکی روشن می شوند.

دوربین های اسپید دام : دوربین های چرخشی یا speed dome و یا ptz به کلیه دوربین های مداربسته گفته می شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود بوسیله کنترل کننده یا اتوماتیک فراهم شده باشد. از این دوربین ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود که نیاز است که فرد تصاویر دوربین مداربسته را همزمان نظارت کند.

دسته بندی دوربین های مداربسته از نظر قاب و پوشش شامل :

دوربین های ضد آب : دوربین های مداربسته که طراحی قاب آن به صورتی می باشد که آب به آن نفوذ نمی کند و لنز آن نیز می تواند ضد آب باشد.

دوربین های مخفی : دوربین های مداربسته مخفی می توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربین های مخفی کاملا ابتکاری می باشد می توان آنها را در هر جای ممکن جاسازی کرد. انواع پیش ساخته آنها در قاب های مختلفی مثل قاب سیستم اطفاء یا قاب زنگ ، ساعت دیواری ، پریز برق موجود است. معمولا از دوربین های مینیاتوری به عنوان دوربین های مخقی استفاده می شود.

دوربین های قاب فانتزی

تجهیزات دوربین مداربسته

dvr

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال digital video recording که به اختصار dvr نامیده می شود یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت های ضبط تصاویر با فرمت های تصویری و کیفیت های مختلف تا قابلیت های هشداری متنوع می باشد. ارتباط با شبکه و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی نیز از دیگر قابلیت های dvr است.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی ها آنها را دسته بندی کرده است. صرف نظر از انواع دی وی آر،dvr های موجود در بازار در دو دسته کلی نیز تقسیم بندی می شوند.

دی وی آر های استندلون standalone: سیستم dvr مستقل از کامپیوتر را دی و آر استندالون می نامند. این دستگاه که معمولا در اندازه های متفاوتی در ابعاد دی وی دی پلیر تا کیس کامپیوتر در بازار موجود است بر حسب نیاز می تواند کوچک یا بزرگ و با قابلیت های متفاوت باشد. از آنجا که این سیستم بطور خاص برای ذخیره و کنترل دوربین های مداربسته طراحی شده است استفاده از آن در مقابل نوع کارت کامپیوتر دی وی آر ترجیح داده شده و توصیه میگردد.

همانگونه که اشاره گردید تعداد کانال dvr ها از روی تعداد ورودی تصویر تعیین می شود حال آنکه دی‌وی‌آرها می توانند دارای تعداد کانال متفاوت ورودی برای صدا باشند.معمولا دستگاه های دی وی آر ، پورتی برای لن lan شبکه دارند که به منظور ارتباط با شبکه داخلی یا اینترنت و بخصوص در مبحث انتفال تصویر روی اینترنت استفاده می شود. دی وی آر هایی که ورودی صدا و پرت lan داشته باشند در بازار ایران اصطلاحا فول آپشن (full option) می نامند.

کارت دی وی آر : کارت dvr یک کارت کامپیوتری است که در دو حالت داخلی (اینترنال) یا خارجی (اکسترنال) بر روی کامپیوتر نصب می گردد. کارت دی وی آر در واقع رابط بین دوربین های مداربسته آنالوگ با سیستم کامپیوتر است. اطلاعات نیز درون کامپیوتر ذخیره می شود.

هشدار قطع یا خرابی دوربین ، قابلیت حسگر حرکت motion detection، قابلیت ضبط تصاویر با فرمت های مختلف و کیفیت های متفاوت، ارتباط lan یا dial up، هشدار حرکت از طریق ایمیل، امکان ارتباط با ftp، کنترل از طریق وب ،شمارنده ورود و خروج counter ، تنظیم نور در نور شدید یا تاریکی مطلق، زبان های سیستم از قابلیت ها می باشد.

nvr

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه ip را network video recording یا به اختصار nvr می نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین های ip و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند.

تفاوت های nvr و dvr تنها در بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف dvr ها که اتصال تصویر و صدا را بسادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در nvr ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتریست. nvr در واقع مرکز اتصال شبکه بشمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.

bnc

bnc یا british naval connector نوعی فیش ارتباطیست همچنین شبکه های کامپیوتری بکار برده می شوند. همچنین این اتصال دهنده ها فیش های متداول برای ارتباط دوربین های مداربسته آنالوگ هستند.

یکی از دغدغه ها هنگام نصب دوربین های مداربسته خصوصا دوربین های صنعتی ،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم. لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای ۴٫۳ ، ۶ ، ۸ ، ۱۲ و یا ۱۶ میلیمتری هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده