آشنایی با سوئیچ شبکه

امتیاز دهید

سوئیچ شبکه یک سخت افزار بسیار کوچک است که دستگاه‌های مختلف را در یک شبکه محلی به اسم LAN به یکدیگر متصل می‌کند. این سوئیچ داده‌های بسته‌بندی شده را از مبدا یعنی ورودی یک سیستم دریافت خواهد کرد و آن‌ها را به مقصد انتقال می‌دهد.

با وجود این اتصال، کامپیوترهای موجود در شبکه محلی امکان تبادل اطلاعات را در بین یکدیگر دارند. به غیر از کامپیوترها، دستگاه‌هایی که پشتیبان پروتکل‌های شبکه هستند نیز می‌توانند به سوئیچ‌ها متصل شوند.

به عنوان مثال سوئیچ شبکه اطلاعات دریافتی از رایانه‌ها، مسیریاب‌ها، سرورها و دیگر سوئیچ‌ها را به دستگاه‌های متصل به شبکه محلی می‌فرستد، یعنی مسیر انتقال داده‌ها را می‌توان مشخص کرد.

سوئیچ یکی از تجهیزات شبکه و شبیه به هاب است، با این تفاوت که بسیار هوشمندتر و جدیدتر است. هر دستگاه آدرس سخت افزاری مخصوص به خود را دارد که سوئیچ با داشتن آن آدرس اختصاصی، بسته دیتا را از مبدا به آدرس مقصد و صاحب آن می‌رساند.

سوئیچ پس از ارسال داده‌ها یک جدول به عنوان آدرس سخت افزاری (Mac addresses) تشکیل می‌دهد که ابزارهای شبکه را به وسیله آن به یکدیگر وصل می‌کند. مک آدرس‌ها در این جدول ذخیره می‌شوند.

با این کار پهنای باند مصرفی شبکه کم خواهد شد و از برخورد سیگنال‌ها و همچنین ایجاد ترافیک اضافه جلوگیری می‌شود.

تفاوت سوئیچ شبکه و هاب

در یک نگاه ساده تمام این دستگاه‌های متصل کننده به اسم Node یا گره شبیه به نظر می‌رسند، اما در حقیقت تفاوت‌هایی دارند که در ادامه آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اولین تفاوت در مکان قرارگیری و نحوه استفاده ما از این دستگاه‌ها است. همچنین باید از این تفاوت بسیار مهم نام ببریم که هاب برخلاف سوئیچ شبکه متوجه نمی‌شود که کدام دستگاه اطلاعات را درخواست کرده است.

هر پورت هاب با دریافت اطلاعات، آن را به تمام پورت‌های خود می‌فرستد که قابل استفاده برای همه گیرنده‌ها است. اما در سوئیچ اطلاعات فقط از پورت مبدا به پورت مقصد فرستاده خواهند شد، در نتیجه شاهد ترافیک کمتری هستیم.

امروزه از هاب فقط در شبکه‌هایی که کارایی زیاد و مهم ندارند استفاده می‌شود. گاهی نیز جایگزین موقت سوئیچ خراب خواهند شد.

در زمینه مدیریت کردن پهنای باند، سوئیچ‌ها حرف اول را می‌زنند، زیرا قادر هستند در یک زمان داده‌ها را دریافت و ارسال کنند.

کارایی سوئیچ‌ها

سوئیچ‌ها قابلیت‌های زیادی دارند که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سوئیچ‌ها امکان اتصال چندین دستگاه با یکدگیر را فراهم می‌کنند.
  • با استفاده از سوئیچ می‌توانید بخش‌های گوناگون شبکه را کنترل کنید و کیفیت سرویس را بالا ببرید.
  • سوئیچ مقدار استفاده از شبکه را مدیریت می‌کند.
  • سوئیچ‌ها از تداخل ترافیک بین دو دستگاه جلوگیری می‌کنند و مانع از عبور این ترافیک‌ها از مسیر شبکه‌های دستگاه‌های دیگر می‌شوند.
  • برقراری ارتباط داخل شبکه به وسیله سوئیچ‌ها در مقایسه با اینترنت سرعت بیشتری دارد.

انواع سوئیچ‌های شبکه

این تکنولوژی در یک دسته‌بندی کلی در ۲ گروه متفاوت به اسامی سوئیچ‌های مدیریتی و سوئیچ‌های غیر مدیریتی قرار می‌گیرد. تفاوت این سوئیچ‌ها در عملکرد مدیریتی آن‌ها است که هر کدام کاربرد خاص خود را به منظور شخصی‌سازی و بهینه‌سازی شبکه دارند.

در ادامه به توضیح این دو نوع سوئیچ می‌پردازیم.

سوئیچ‌های مدیریتی

سوئیچ‌های مدیریتی (Managed Switch) را می‌توانید براساس نیاز شبکه خود تنظیم کنید. سوئیچ‌های مدیریتی انعطاف‌پذیری و امنیت بیشتری در شبکه به شما می‌دهند.

با استفاده از این نوع سوئیچ‌ها می‌توانید تنظیمات شبکه محلی خود را از جمله کنترل ترافیک LAN، ایجاد LAN مجازی، پیکربندی تنظیمات شبکه و نظارت بر آن و اولویت‌بندی کانال‌ها مدیریت کنید.

کاربرد این نوع از سوئیچ‌ها در شبکه‌های با پهنای باند زیاد است.

سوئیچ‌های غیر مدیریتی

این دسته از سوئیچ‌ها با اسم انگلیسی Unmanaged Switch، با طراحی‌های خاصی که دارند به آسانی راه‌اندازی می‌شوند. کاربرد این مدل از سوئیچ‌ها در مشاغل کوچک و شبکه‌های خانگی است و نیاز به پیکربندی ندارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده