نحوه سوختن مودم و راههای پیشگیری

امتیاز دهید

مودم یکی از وسیله‌هایی است که به طور روزمره برای افراد کاربرد دارد. از این رو ممکن است به علت استفاده زیاد دچار خرابی شود. معمولا زمانی که مودم دستگاه دچار مشکل می‌شود اولین کاری که شخص انجام می‌دهد تماس با مرکز ارائه‌دهنده اینترنت است. اما بهتر است قبل از انجام این کار مطمئن شویم که خود دستگاه دچار مشکلی مثل سوختگی نشده باشد. مودم به دلایل مختلفی ممکن است بسوزد، در این مطلب به معرفی نحوه و علت سوختن مودم و همچنین راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم. اگر علائم سوختن مودم و یا خرابی آن را نمی دانید، در ادامه با ما هراه باشید. 

دلایل سوختن مودم

دلایل متعددی وجود دارد که، می تواند باعث سوختن و از کار افتادن مودم شما شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مودم ممکن است به علت رعد و برق، گرمای زیاد و جریان برق، دچار سوختگی شود.
  • صاعقه می‌تواند توسط اجزای مختلفی مثل سیم برق، کابل‌های مسی و کواکسیال جذب شود و با افزایش قدرت برق در مودم، سوختگی ایجاد کند.
  • قطع یا افزایش برق و گرمای زیاد می‌تواند برای دستگاه شما خطرناک باشد.
  • قرار گیری مودم در دمای بالای محیط  می‌تواند، باعث صدمه قطعات داخلی آن و سپس سوختگی شود، البته بسیاری از دستگاه‌ها سوراخ‌هایی در سطح خود دارند که؛ باعث تهویه هوا می‌شود و از داغ شدن سخت‌افزار جلوگیری می‌کند.

یکی از راه‌های جلوگیری از سوختن مودم، بررسی منافذ موجود روی دستگاه است که، برای تهویه هوا در نظر گرفته شدند تا بتوانید مسدود شدن آن‌ها را به وسیله گرد و غبار بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی ما: تعمیر مودم

نشانه‌های سوختن مودم

نشانه های سوختن مودم

سوختن مودم ناشی از هر یک از اجزای داخلی ریز و درشت آن می‌تواند باشد. موارد زیر تعدادی از نشانه‌هایی است که در صورت مشاهده آن‌ها باید برای تعمیر دستگاه اقداماتی انجام دهید.

قطع ناگهانی دستگاه

ممکن است به طور ناگهانی دستگاه شما از کار بیفتد. اگر متوجه توقف ناگهانی مودم شدید در گام اول کابل‌های متصل به آن و سایر دستگاه‌های مرتبط مثل رایانه خود را بررسی کنید تا به درستی در جای خود قرار گرفته باشند. اگر در جای خود به طور صحیح قرار گرفته بودند، یعنی خود مودم شما دچار خرابی یا به احتمال زیاد سوختگی شده است.

کاهش سرعت اینترنت

اگر متوجه نشانه کاهش ناگهانی سرعت انتقال داده شدید، ممکن است حجم ترافیک شبکه یا در دسترس نبودن پهنای باند کافی، باعث این اتفاق شده باشد. برای مطمئن شدن از اینکه مشکل از خود دستگاه نباشد، بهتر است آن را به رایانه یا لپ تاپ خود توسط کابل متصل کنید، سپس اگر سرعت اینترنت افزایش پیدا کرد یعنی مودم شما در حال خراب شدن است.

مطلب پیشنهادی ما: تستر شبکه

چراغ‌های مودم

اگر مودم به درستی کار کند چراغ‌های آن باید به طور متناوب روشن باشند و چشمک بزنند. اگر چراغ‌های مودم روشن نیستند ولی شما می‌توانید به آن متصل شوید به احتمال زیاد می‌تواند نشان دهد که مودم به زودی مشکل پیدا خواهد کرد. ممکن است همه چراغ‌های مودم متصل به رایانه به درستی روشن باشند، ولی زمانی ‌که سیستم خود را روشن می‌کنید پیغامی تحت عنوان «اتصال محدود» دریافت کنید. این پیام می تواند، خرابی مودم را نشان دهد.

در این صورت ابتدا با کابل دیگری آن را به رایانه متصل کنید، اگر باز هم چنین نوتیفیکیشنی دریافت کردید یعنی دچار خرابی شده است. برای اطمینان از سالم بودن مودم ابتدا آن را خاموش کنید و بعد از ۳۰ ثانیه دوباره آن را روشن کنید، همچنین می‌توانید با نگه داشتن ۴ تا ۷ ثانیه‌ای دکمه‌ای که معمولا بیشتر در زیر دستگاه قرار می‌گیرد آن را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه برگردانید.

بوی سوختگی

اگر قطعات داخلی مودم دچار سوختگی شده باشند، ممکن است بویی مشابه پلاستیک سوخته را در محیط احساس کنید. این اتفاق می‎‌تواند ناشی از بالا رفتن دمای دستگاه، ضعیف بودن یا قطع و وصل شدن ناگهانی برق باشد.

موارد ذکر شده ممکن است نشانه‌های سوختگی مودم باشند، اما باید توجه کنید که گاهی این مشکلات به دلیل قطع یا سوختگی پریز برق یا کابل‌های مودم نیز اتفاق می‌افتند.

راه های پیشگیری از سوختن مودم

راه های پیشگیری از سوختن مودم

  • گاهی سطح دستگاه را برای جلوگیری از جمع شدن گرد و غبار روی آن تمیز کنید.
  • دستگاه را در محیطی با دمای مناسب قرار دهید تا داغ نکند.
  • استفاده از کابل های سالم و مطمئن
  • استفاده از دستگاه محافظت SPD
  • خاموش کردن مودم در مواقعی که نمی‌خواهید از آن استفاده کنید.

سخن نهایی

مودم یکی از دستگاه‌های مهمی است که افراد از طریق آن به اینترنت متصل می‌شوند و بسیاری از کارهای خود را انجام می‌دهند. سوختن مودم یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای آن رخ دهد و تعمیر و عیب‌یابی این دستگاه احتیاج به تخصص دارد. اگر مودم شما دچار مشکل شده است برای تعمیر و عیب‌یابی می‌توانید با کارشناسان مجرب دیجی تعمیر تماس بگیرید. این مرکز علاوه بر  تعمیر مودم، به تعمیر سایر لوازم دیجیتال و خانگی مثل؛ گرامافون، ماشین حساب و … نیز می پردازند. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

وایمکس جیبی دارم که دکمه روشن خاموش شدنش افتاد ومدتیه خاموشه

مطالب مرتبط

تفاوت گرامافون های جدید با قدیمی

بررسی کلی گرامافونهای همه کاره جدید و تفاوت آن با گرامافونهای قدیمی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت گرامافون های قدیمی با جدید آشنا کنیم. شاید فکر کنید که …

مشاهده
انواع دستگاه های تصفیه هوا

کلیاتی درباره دستگاه تصفیه هوا

تصفیه‌کننده‌های هوا یا دستگاه تمیزکننده هوا دستگاههایی هستند که از یک یا چندین فیلتر داخلی و فن تشکیل شده اند تا ذرات ریز معلق در محیط ، بوی نامطبوع و دود را از هوا در یک اتاق جذب کنند سپس هوای تصفیه شده به داخل اتاق بازگردانده می شود.

مشاهده
همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

همه چیز درباره مایع ریز اتوماتیک

مایع ریز یا به اصطلاح صابون ریز اتوماتیک یک دستگاه بهداشتی است که برای شستشوی دست ها در حمام ها، توالت ها، رستوران ها، ادارات، بیمارستان ها و مکان های عمومی استفاده می شود.

مشاهده

نمایندگی JBL و معرفی این برند

در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی کامل تجهیزات JBL و خدمات ارائه شده توسط این برند محبوب بپردازیم.

مشاهده